etiopigen
  Privat&News

Rejsemail nr. 10: Nytår i Sri Lanka

Hikkaduwa, Sri Lanka, 31.12.02

Tjullahop og godt nytår til alle!

Jamen, så lykkedes det os - mirakuløst - at komme til Sri Lanka. Vi tog til Trivandrum på Indiens sydspids og spurgte om vi kunne komme med flyet næste morgen. Ja, de havde lige to billetter! Det mærkelige var, at vi fra luftfartsselskabet vidste, at der stod fem på venteliste til afgangen. Tja, man har jo lov til at være heldig!
Vi har dermed byttet den ene strand (Goa) ud med en anden (Hikkaduwa på Sri Lankas sydvestlige hjørne). Her 27 grader i vandet og i luften. Luftfugtigheden er meget høj, så det føles varmere.

I aften skal vi fejre nytår på stranden med BBQ og fest. Det er et surfersted, så mon ikke det bliver festligt...

Det er længe siden jeg har skrevet og vi har været vidt omkring som sædvanlig. Jeg tror, jeg vil tage det kronologisk. Jeg har forresten tilføjet noget i den forrige mail jeg uploadede på hjemmesiden om Varanassi og så er der kommet nye billeder på nettet også.

Vi var på kamelsafari i ørkenen ved Jaisalmer i tre dage. Nu lyder det jo som en hed affære, men det meste af tiden var det koldt og blæsende. Jeg syntes kamelridning var herligt og lærte hurtigt at få min smukke, spændstige ungkamel til løbe (vi red dem selv) - man skal bare lodse til... :o) Jakob delte ikke min kamelglæde og gik næsten hele de to sidste dage. Hans kamel var også lidt af en hoppebold, meget let til bens (påstod han).

Vi fejrede Jakobs fødselsdag den sidste dag i ørkenen - ikke verdens festligste sted.

Fra Jaisalmer til Jodhpur tog vi vores første "Hønse-tog" - dvs. tog kun med den laveste klasse på. Festligt og folkeligt...7 timer for 6 kr. Om aftenen tog vi videre med luksustog til Bombay/Mumbai, 18 timer for kun 250 kr...Knap så folkeligt må man sige, men dog med egen læselampe.

Der bor 16 mill. i Bombay og det er Asiens største slumby, så vi var lidt urolige over om det ville være Delhi II. I toget på vej ind til centrum så jeg nogle der boede på en losseplads under blå plastic, ejj, hvor var det decideret klamt for ikke at sige ildelugtende. Folk boede 1 meter fra togskinnerne, helt absurd. Man forstår ikke hvor folk får kræfterne til at stå op hver morgen til sådan et (usselt?) liv. Tættere inde mod centrum boede mange i blikskure, hvilket selvfølgelig er slemt, men ovenpå det andet, må man vel betragte dem som heldige.

Bombay
Dette var en superby - den var meget lidt indisk... Vi boede i Colaba området med udsigt over havnen. Helt pariserstemning i kvarteret med brede, stille alleer med trær og store tilbagetrukne villaer. Gode forretninger hvor vi shoppede mærkevarer t-shirts 'en masse'. Vi sejlede ud til Elephanta Island, som ikke var noget særligt, bortset fra deres aggressive aber der overfaldt sagesløse turister med frokost-frugt i poser (Ja, jeg var ikke den eneste!). En frokost i underskud måtte vi spise i et abebur (altså beregnet på at holde aberne ude). Skummelt.

Vi købte en bus-by-rundtur...Vi endte blandt en kæmpe mængde af indiske turister i den mest faldefærdige bus, hvor jeg i hvert fald darligt kunne se noget ud af vinduerne. Indere stiller ikke helt de samme krav som vesterlændinge mht til sådanne slige arrangementer, så på de fleste interessante steder sagtnede bussen bare farten en anelse, mens det blev forklaret på hindi hvor vi var. Efter vi var passeret oversatte vores sidemand hvad det var vi havde "set". Det var så åndssvagt at man var nødt til at overgive sig og le ad det groteske i situationen.

Om aftenen tog vi ud og så Bombays redlight district. Vi havde hørt at de prostituerede var i "cages" (bure). Uha, det skulle vi se! Det viste sig at "cage" blot var de lokales betegnelse for et lille værelse, som de prostituerede stod udenfor - suk, hvor skuffet kan man blive. Der var en masse mennesker og en fyr tog mig eftertrykkeligt på røven, hvilket jeg er ret træt af. Han havde ikke helt regnet ud at pga menneskemængden kunne han ikke gå væk og dermed fik jeg min hævn over alle der har taget sig sådanne friheder. Jeg gav ham en lige højre med fuld skrue lige ind i hans spinkle inderskulder, åhh, hvor var det skønt. Jakob gik foran mig og den lille mand gik derfor ved siden af Jakob, der to hoveder højere, også jog ham en verbal skræk i livet.

Pune/Poona
Efter Bombay tog vi til Pune, som Jakobs ven Paddy kommer fra. Vi skulle møde hans indiske relationer og det var vi spændte på. Vi havde gaver med fra DK osv. Vi tilbragte tre dage med familien Fernandez, som er katolikker og taler engelsk derhjemme (det er der mange der gør i det mere udviklede Sydindien). Meget søde og hjertevarme mennesker, som viste os Paddys tidligere hjem og hans skole (hvor Fru F. var lærer) og andet af interesse. Vi tilbragte dagene med sønnen Mervyn (23) og besøgte bla. Osho-community'et som ligger i Pune. Det er en mildt sagt kontroversiel sex-meditations kult, som alt for rige og ulykkelige vesterlændinge valfarter til. De har alle "maroon" (bordeaux) kjortler på og virker liiiidt spooky. Vi så en video på deres besøgscenter, sådan lidt alt-for-lykkelige-alt-for-smilende-holde-i-hånden-allesammen-agtig, a la moonbevægelsen, tror jeg... (men de er vist ikke så kinky igen). Grundlæggeren var den nu afdøde Osho, en rigtig bondefanger med verdens største samling Rolls Roycer osv. På rundturen blev Jakob - selvfølgelig - smidt ud...Han ville tage et billede af dagsprogrammet der sagde:
1. Silent Sitting
2. Silent Sitting - sometimes with music
3. Silent Sitting in the Dark

(De har et kursus hvor man griner i den første uge, græder i den næste og sitter i silence i den tredje. Det var vel der, de var nået til, de heldige og genfødte kursister). Senere så jeg et skilt der henviste folk med hoste og lign. til en seperat meditationssal, tjekket sted. Vi så ingen frække ting og folk var heller ikke specielt glade at se på. (Falsk reklame).

Derefter kørte vi gocard og fik god, hjemmelavet mad til et middagsselskab til vores ære, mens vi lyttede til engelske julesange.

Goa
Så drog vi til Goa, Vagator stranden. Goa er en stat og en strandstrækning på ca. 100-150 km. Meget smukt sted, men langt mellem alting og natteraves'ne er ulovlige og bliver derfor holdt om dagen, mellem 19-22 eller på hemmelige steder nogle nætter. Vi var til et party eller to (sammenlagt i 3 timer, tror jeg). Folk var ikke lige vores typer. Tecno-raverne er - skåret over en kam - for mig at se nogle sørgelige mennesker, der tager en hulens masse stoffer og danser alene med ansigtet op i mod en højttaler eller månen. De vil så gerne skille sig ud og derfor ligner de alle sammen hinanden! Rastahår, piercinger, smarte solbriller og grimt, slasket tøj eller gogokluns. Så stå:r man der og spytter i sin Barcardi Lemon, men de trykker den af (men alle fester alene, så det er ikke særlig god stemning).

Vi lejede en motorcykel og kørte rundt til alle strandene, men vores var den bedste (Little Vagator)! Juleaften blev tilbragt tildels på paradisstranden, hvor der - man er vel i Indien - ligger køer i sandet blandt badegæsterne, spøjst. Vi tog et billede med webcameraet (som vi jo ellers altid glemmer), så du kan selv se beviset...og tildels på en kristen svensk ungdomsmission med gratis svensk-inspireret julemiddag og julehygge m.m.. Der var omkring 50 unge fra skandinavien og vi sad sammen med et dansk par og et svensk par der begge havde et 3årigt barn med. Det bliver jo kun mere julet af det. Især fordi lille, bedårende svenske Olle var iklædt fuldt julekostume, stort! :o) Jeg fik altså både sild, knækbrød, gløgg m.m. og svensk risalamande, som kaldes ris a la malta... (but why?) Goa er det mest kristne område i Indien og det var forbløffende julet alt sammen - og meget lidt frelst. De kristne piger fra missionen insisterede fx på at vi sang "Last Christmas" med Wham. Så ved man det har været jul igen.
Dagen efter (dvs den 25.) var vi til engelsk jul" hvor vi fik and og ikke mindst vandt en ud af to præmier i banko! En herlig flaske portvin, som skal drikkes i aften.

2.juledag tog vi afsted mod sydspidsen og Trivandrum via Mangalore. Derefter kom vi til Sri Lanka den 29.12.02 (skal lige skrive det en sidste gang), hvor vi om 40 min skal til nytårsfest og jeg har ikke været i bad endnu...Så alt for denne gang, håber at det er okay at være tilbage på arbejde og lign.

Knus fra Charlotte og tak for de dejlige mails!