etiopigen
  Privat&News

Rejsemail nr. 8: Indiaahh

Jaisalmer, Indien, 06.12.02

Indien er ikke altid lykken
Lykken er nemlig IKKE at have madforgiftning
I indien har man næsten altid madforgiftning...

Bitre ord fra en stakkels hjemsøgt sjæl/mave!

Nå, men bortset fra det, så har vi det dejligt!

Lige nu er vi i Jaisalmer, en ørkenby forholdsvis tæt på Pakistan (Kun uro helt oppe nordpå i Kashmir). Der er et fantastik fort fra 1200tallet, som er beboet og vi bor deroppe på et "tusind og en nats"-hotel i et 500 år gammelt hus/lille palads, et såkaldt Haveli. Der er kun to hotelværelser i brug pt og familien, som er meget hjertelige, bor i stueetagen. Man skal derfor gå gennem deres hjem hvergang man skal ud eller på toilettet (og det hænder jo), men det øger kun charmen ved stedet. Vores værelse er kæmpestort, med ni søjler, hvoraf de fem er fritstående og adskiller rummet i to niveauer. Der er fire balkoner på to sider. Det hele ligner et 500 år gl. museum med pynteting m.m. Stor oplevelse. Det koster omkring 55 kr. pr. nat.

Jeg har ikke skrevet siden Katmandu. En del er hændt siden da, vi har allerede været mange steder. Vi tog en hårrejsende to dages bustur fra Katmandu til Varanassi i Indien. Jeg fik mig en rask madforgiftning (opkastninger) aftenen inden vi tog afsted, det lagde en dæmper på rejseglæden, men overlevede da turen.

Igennem Indien kørte vi kun 320 km på 10 timer med få pauser. Grunden var at vi var i Indiens mest befolkede stat, Uttar Pradesh, hvilket siger ikke så lidt. Vi kørte gennem rene menneskehav i småbyerne... Jeg anede ikke så mange mennesker eksisterede! Det mærkelige var at man - især på landet - næsten kun så mænd på gaden. I bussen var tanken om at der fandtes ligeså mange kvinder og mindst 2-3 gange så mange børn i husene nærmest kvalmende klaustrofobisk. De andre stater vi har været i er heldigvis mindre befolkede.

Varanassi
En meget hellig by ved Ganges bred, hvor hinduerne bader om morgenen og vasker alle livets synder bort. Der er en 7 km lang strækning langs bredden med trapper, kaldet ghats, hvorfra 60.000 bader dagligt. På samme strækning er der 30 kloakudløb.

En morgen lejede vi ved solopgang en robåd m. roer, så vi kunne se på de badende og de gamle, fæstningsagtige huse der ligger helt ud til ghats'ne. Jeg overvejede at dyppe en enkelt finger i vandet (så kunne der vel slettes en enkelt lille synd), men kunne ikke overvinde mig selv til at gøre det - det siger vel alt om Ganges tilstand. Det blev sat yderligere i relief af at pilgrimmene var ganske begejstrede, svømmede rundt og lavede vandstråler med munden af vandet...

Tæt ved vores hotel lå byens kremeringssted. Varanassi er det bedste sted at dø i Indien da man af en eller anden grund slipper uden om genfødselscyklussen. Vi gik derhen en aften og det var smukt og fredeligt. Der var tolv bål i gang og vi fik en lille sludder med nogle mænd, hvis far var ved at blive brændt. Den ældste søn skulle som afslutning på ritualet kaste en stor knoglerest fra bålet ud i Ganges, hvorefter bålet blev slukket med vand fra floden. Tanken om de store mængder knoglerester der hver eneste time, døgnet rundt, blev kastet ud 100 meter fra hvor folk badede, gjorde også sit til at badetøjet blev i rygsækken. I den mere morbide afdeling kan jeg afsløre at vi så en (ubrændt) lille, lækker inderfod stikke ud af et bål...

Byen var overbefolket grænsende til det ufattelige.
I den gamle del af byen var gaderne heldigvis så smalle at man måtte gå. Nogen steder var der under en meter mellem husene og så er det lidt træls når en stor ko ligger og tager en middagslur...
Jeg kan dårligt huske det, men jeg er sikker på jeg fik noget giftig mad der også. :o)

Derefter skulle vi til Agra med nattog. Uha, mest tyveriagtige strækning i landet, så vi købte kæder og hængelåse udover vores rygsækbeskytterbetræk og der var ingen der løb med dem. Togene er generelt geniale. Der er tre køjer i hver side og den øverste og den nederste er faste, mens den mellemste bruges til ryglæn om dagen. Man møder en masse lokale hvis man tager med den billige vogn, som er ganske glimrende. En del sniger sig ind fra den allerbilligste klasse og kører med til næste station i den bedre vogn. så i løbet af ti timer får man ti forskellige "besøg" af storfamilier, skoleelever eller turbanklædte mænd med hakker etc. Meget underholdende.

Agra
I Agra ligger et af verdens 7 bygningsmæssige vidundere. Taj Mahal. Bygget af en sørgende enkemand efter hans kones død.
Prisen er for turister sat op til 16 dollars, hvilket er absurd mange penge her, de lokale giver fx 3 kr for indgangen... Der er ikke restaurant eller lign. derinde så du har kun den tid du kan klare dig mellem to måltider (ingen mad tilladt), lidt irriterende. Vi havde dog en fantastisk førsteparket udsigt fra hotellets tagteresse, så vi kunne kigge morgen, middag og aften. Taj Mahal er afgjort ganske, ganske betagende og klart et besøg og alle pengene værd :o) Kæmpestort og kun indeholdende to grave. Der var masser af indiske turister og jeg kom med på omkring 80 billeder med lokale mænd. Det er åbenbart meget prestigefyldt. Men der dannedes faktisk til sidst en kø af ventede mænd - en smule enerverende, men først tænkte jeg at Jakob tog så mange billeder af deres damer, så jeg ville give lidt tilbage til moderlandet... Det er jeg vist færdig med.

Det er forresten en kilde til konstant forundring, at en befolkning der for 400-500 år siden kunne bygge storslåede Taj Mahal, rigt udsmykkede Havelis, templer m.m. ikke er i stand til at sætte et eneste vandrør i landet lige...

Sidste aften i Agra fik jeg (vi) vanen tro en meget ond madforgiftning.

Vi tog 13 timer med tog til Jodhpur i Rajestan i det vestlige Indien. Heldigvis har togene meget rene toiletter, så jeg gjorde mit bedste for ikke at kaste alt for meget op ud over det hele... Det er pratisk med overkøjerne i toget, så kan man ligge deropppe i fred. Min charme-kvotient er faldet drastisk. Jeg har virkelig været sølle selskab indimellem i den sidste uge. Vi sad i kupe med en ualmindelig sød indisk militærlaboratorie-fyr. Han rendte rundt på stationerne og ledte efter appelsiner m.m. til mig. Hvis vi har tid når vi kommer tilbage til Jodhpur er vi inviteret hen på kassernen på besøg.

Jodhpur
Den blå by. Mange huse malet blå i den gamle bydel, som også har et rigtig ørkenfort på en høj midt i det hele. Fortet, som fungerede som krigerklan-rede indtil 1949, er omdannet til den mest tjekkede turist attraktion nogensinde set omtrent. Der var lavet gl. Maharaja-stemning (konge-) med trommer når man gik igennem portene derop og ellers løseligt garneret med diverse kulturelle/klædedragts overraskelser i hverandet indhak. Stor oplevelse. Vi købte spontant to marinetdukker; en konge og en dronning.

Jaisalmer
Den gyldne by. Bygget i smuk, gylden sandsten for 850 år siden.
Efter endnu et nattog - denne gang på en finere, knap så folkelig klasse - ankom vi for alvor til ørkenen i Rajestan. Folk er virkelig søde i denne del af Indien og vi er glade for vi ikke - som overvejet - droppede resten af Indien. Jeg tror ikke, vi nogensinde bliver "overbeviste" fans af landet, bla. pga. maden ('s giftighed). Her i staten er menuen primært er vegetarisk, hvilket jeg modstræbende nok vil holde mig til, da kødet oftest er den store synder. Men tro ikke man kan skære det over en kam - jeg beviste igår at man da sagtens kan få dårlig mave efter et vegetarrestaurant-besøg!

Jeg HAR lige taget en antibiotikakur, den holdt en uge. Det værste er at sengene i disse lande er træbrikse med et tyndt vattæppe ovenpå. Mine knogler kan efterhånden godt bruge en springmadras!

Imorgen drager vi ud på en tredages kamelsafari, ud til forladte byer og alt muligt andet... måske lidt ondt i måsen også!

Næste stop er Jodhpur igen, toget videre til Bombay (har allerede hørt om McD's eksploderende aircon - eller bombe) og Pune, hvor vi skal besøge den sødeste inder vi kender (Paddy i DK)'s venner og overbringe dem den kæmpegave jeg slæber rundt på til dem. Vi kom til at bigshoppe her i byen og købte bla. en meget stor, meget tung, meget flot dansende Shiva figur i messing. så det gælder bare om at få plads til det hele.

Vi overvejer forresten at tage til Sri Lanka efter Goa. Mere om det senere.

Knus til alle (og hold da op, hvor kunne jeg alene spise alle resterne efter Stammens julefrokost (og det er ikke så lidt, undt. på snapsefronten selvfølgelig). Hav en god december. Her er faktisk temmelig koldt, det er vinter her også.